Kun tarvitset apukäsiä verkkosivustosi ylläpidossa tai päivittämisessä, WordPress tekee käyttäjien lisäämisen melko helpoksi. On kuitenkin muutama tärkeä asia, jotka kannattaa ottaa huomioon, jotta kaikki menee sujuvasti. Tässä ohjeet kuinka lisäät käyttäjän WordPress sivullesi!
Käyttäjän lisääminen WordPressiin
Kun olet kirjautunut WordPressiin, hallintapaneeliin vasemmasta reunasta löytyy valikko, jossa on kohta nimeltä ”Käyttäjät”. Sieltä löytyy valikko, jossa voit hallita nykyisiä käyttäjiä ja lisätä uusia.
Näet myös ylhäällä painikkeen, jossa lukee ”Lisää uusi”. Klikkaa tästä, niin pääset syöttämään uuden käyttäjän tiedot.
Täytä käyttäjän tiedot
Seuraavaksi sinun pitää täyttää muutama tieto. Pakollisia tietoja on käyttäjätunnus sekä sähköpostiosoite. Käyttäjätunnus voi olla mitä tahansa, mutta useimmiten käytetään joko käyttäjän nimeä tai sähköpostiosoitetta.
Etunimen ja sukunimen lisääminen ei ole pakollista, mutta ne voivat helpottaa sinua käyttäjien hallinnassa, jos sivustolle tulee useita käyttäjiä.

Valitse oikea käyttäjärooli
Nyt ollaan tärkeässä kohdassa. WordPressissä on erilaisia käyttäjärooleja, ja niillä on suuri merkitys. On tärkeää, että valitset oikean roolin, jotta käyttäjällä on juuri ne oikeudet, jotka hänellä pitää olla.
- Ylläpitäjä: Tällä roolilla on täydet oikeudet, eli tämä käyttäjä voi muokata kaikkea sivustossa. Tämä rooli on yleensä nettisivun kehittäjälle tai verkkosivuston pääkäyttäjälle.
- Päätoimittaja: Tällä roolilla käyttäjä voi muokata ja julkaista artikkeleita sekä sivuja. Hän voi hallinnoida niiden visuaalista ilmettä tai lisätä esimerkiksi kategorioita ja avainsanoja.
- Kirjoittaja: Tämä rooli antaa käyttäjälle mahdollisuuden lisätä ja julkaista omia artikkeleita sekä ladata tiedostoja mediakirjastoon.
Valitse ”Ylläpitäjä” jos lisäät minut esimerkiksi auttamaan verkkosivuston kehittämisessä, jotta saan kaikki tarvittavat oikeudet tehdä muutoksia sivuillesi.
Muista sähköposti-ilmoitus!
Tämä on kohta, joka usein unohtuu, mutta on todella tärkeä. Ennen kuin tallennat uuden käyttäjän, varmista, että laitat raksin ruutuun ”Lähetä uudelle käyttäjälle sähköpostilla tietoa hänen tilistään”.
Jos valitset tämän kohdan sinun ei tarvitse välittää / lähettää uudelle käyttäjälle salasanaa, vaan hän saa viestin sähköpostiin, jossa on linkki salasanan asettamiseen sekä kirjautumisohjeet.
Lopuksi lisää uusi käyttäjä
Kun olet lisännyt kaikki tarvittavat tiedot ja valinnut sähköposti-ilmoituksen, voit klikata ”Lisää uusi käyttäjä”. Nyt WordPress lähettää käyttäjälle sähköpostin, jossa on linkki salasanan luomiseen. Käyttäjä voi asettaa salasanan ja kirjautua sisään.
* Eikö uusi käyttäjä saanut sähköpostia?
Joskus käy niin, että uusi käyttäjä ei saanut sähköpostia. Jos sinullakin kävi näin, tarkista, että sähköpostiosoite on kirjoitettu oikein ja pyydä käyttäjää tarkistamaan roskapostikansio. Joskus sähköpostit voivat jäädä jumiin palvelimelle, ja tällöin kannattaa asentaa lisäosa, kuten FluentSMTP, joka varmistaa, että sähköpostit menevät perille.
Poista käyttäjä, kun hän ei enää tarvitse pääsyä
Huolellinen käyttäjähallinta takaa sen, että sivustosi pysyy turvallisena ja hallinnassasi. Jos tiedät, että käyttäjä ei enää tarvitse pääsyä sivustolle, muista poistaa hänet. Tämä on tärkeää tietoturvan kannalta. Käyttäjän poistaminen onnistuu näin:
- Mene Kaikki käyttäjät-osioon ja etsi poistettavan käyttäjän nimi.
- Vie hiiri nimen päälle ja valitse Poista.
- Vahvista vielä käyttäjän poisto.
Jos käyttäjä on luonut sisältöä (sivuja tai artikkeleita), WordPress kysyy, siirretäänkö sisällöt toiselle käyttäjälle vai poistetaanko ne. Siirrä muutokset omalle käyttäjällesi, jotta et menetä muutoksia.